Pojmy 'hudební kurátor' a 'kurátor playlistů' zní možná jako velká slova, ale realita je mnohem jednodušší – v podstatě jde jen o to, že sdílíte vlastní hudební vkus s ostatními. Ať už na Spotify, YouTube nebo jinou platformu, kurátorem se může stát opravdu každý. Stačí mít chuť objevovat novou hudbu a řídit se pár jednoduchými radami.
Založte si playlist na Spotify a/nebo YouTube (nejoblíbenější platformy pro poslech hudby). Nepotřebujete na to žádné PREMIUM účty nebo něco takového, možnost založit si playlist je zdarma pro každého. Co potřebujete je jen účet na dané platformě - pokud ho ještě nemáte, zkrátka postupujte podle registračních pokynů. Ale co si budeme povídat, v dnešní době má účet na YouTube a Spotify skutečně skoro každý!
2. Projednou suďte knihu podle obalu
Každý playlist si zaslouží hezkou vizáž a i když nám platformy jako Spotify a YouTube v tomto ohledu mnoho možností nenabízejí, pořád si můžeme vytvořit vlastní náhledový obrázek (neboli cover photo, thumbnail). A je to důležitější než si myslíte.
Cover photo každého playlistu by mělo na první pohled vyjadřovat žánr, energii a vibe playlistu. Mělo by okamžitě upoutat pozornost posluchače a přemluvit ho k tomu, aby kliknul. Ohledně samotného designu vám však radit nebudeme - je to totiž otázka vaší vlastní kreativity a do toho se montovat nechceme... Co chceme je, aby jste měli na paměti, že náhledový obrázek je nesmírně důležitý a rozhodně byste neměli tento krok překakovat.
3. Popisek je stejně důležitý jako cover photo
V popisku se sa snažte být, ehm... co nejvíce popisní. Sdělte posluchačům, jaké žánry a jakou energii mohou ve vašem playlistu očekávat a nešetřete klíčovými slovy. Pokud se váš playlist tedy zaměřuje na český indie rock, můžete napsat něco ve stylu:
'CZ/SK Indie Rock 2025 - Pravidelně aktualizovaný playlist plný energického a chytlavého indie rocku z Čech a Slovenska. Najdete tu pecky od devadesátek až po současnost. Mix známých hitů i menších kapel.'
Takhle bude posluchač naprosto přesně vědět, co od playlistu očekávat a nejdojde tak k nepříjemnému překvapení - není nic horšího, než když se naladíte na Tata Bojs, Bert & Friends a The Atavists a místo toho na vás vyskočí Lucka Bílá s Ewou Farnou. Ne že by na jmenovaných zpěvačkách bylo něco špatného, ale posluchač v takové situaci asi rychle překlikne na jiný playlist, což mi rozhodně nechceme.
4. Žánr není všechno, jde i o celkový vibe
Když si chce někdo poslechnout CZ/SK hip hop, tak to automaticky neznamená, že má náladu na všechny rappery. Pokud mám chuť na Supercroo, Prago Union nebo Řezníka a místo toho na mě vyskočí Kytky z pumpy a Johny Machette, asi nebudu úplně v chillu.
Je tedy více než vhodné se při sestavování playlistu zaměřit na celkem specifický vibe, nebo chcete-li niche. Mnoho lidí dělá tu chybu, že se snaží pokrýt co největší rozah, podobně jako to dělají hitrádia - tedy že hrají největší bangery a je jim vlastně jedno, jakého jsou žánru a nálady. U playlistů tohle zkrátka moc nefunguje. Když se totiž lidé rozhodnou nějaký playlist si poslechnout, obvykle vyhledávají velice konkrétní náladu a styl.
Pokuste se tedy o co největší konzistenci - nedávejte dohromady Janka a Řezňu, to prostě nedělá dobrotu.
5. Na velikosti záleží
I u playlistů platí, že by neměly být ani moc krátké, ani moc dlouhé. Ideální délka je tedy obvykle 30-50 písniček (1,5-3 hodiny). Při této délce tak neztratíte pozornost posluchače a zároveň ho nepřehltíte - pokud do svého playlistu nasázíte třeba 200 songů, téměř nikdo si je neposlechne všechny. Pokud naopak máte songů jenom pár, lidé se přestanou vracet.
Když se podívate na jakýkoliv playlist vytvořený přímo Spotify (tzv. Editorský playlist), například na ten nejpopulárnější 'Today's Top Hits', který má 35 milionů liků, tak zjistíte, že má vždycky přesně 50 songů - a hádat se přímo se zdrojem by bylo zbytečné.
6. Aktualizovat, aktualizovat, aktualizovat
Svůj playlist byste měli pravidelně aktualizovat. A tím pravidelně myslím alespoň jednou týdně - v ideálním případě každý druhý den. Týká se to naprosté většiny typů playlistů, ačkoliv existují vyjímky - pokud máte například 'oldies' playlist, asi nebudete přidávat každý týden nové objevy... Vzhledem k tomu, že se ale na Playlisty.cz zaměřujeme především na aktivní hudebníky, tak necháme takovýhle typ playlistů ladem.
Další důležitá věc je, že aktualizovat neznamená pouze přidávat. Abyste neustále aktualizovali a zároveň se drželi ideální velikosti playlistu (30-50 písní), tak budete hold jednou za čas muset nějaké tracky smazat. Ty nejpopulárnější songy můžete samozřejmě držet déle, než ty méně oblíbené. Klidně můžete mít na playlistu 25 stabilních písní a obměňovat jen jejich pořadí, přičemž zbylých 25 songů budete každý týden aktualizovat.
Pokud se s nějakými skladbami prostě loučit nechcete, můžete si vytvořit svůj soukromý playlist, kde si budete své největší oblíbence archivovat a vždy je můžete znovu použít. Stejně tak si samozřejmě můžete vytvořit veřejný playlist ve stylu 'Moje nejoblíbenější pecky', vykašlat se na naše předchozí rady, vykašlat se na žánry, niche a velikost a mít takový playlist prostě jen pro nejskalnější fanoušky. (Moc dobře se mu asi dařit nebude, ale vlastně proč ho nemít...)
7. Nezůstaňte jen u jednoho
Vždycky je lepší mít playlistů hned několik. To platí ať už se chcete věnovat jen několika velice konkrétním stylům (např. ne všem typům EDM, ale jen trance, rave a jungle) nebo objevovat novou hudbu napříč žánrovým spektrem. Playlisty můžete rozdělit buď podle žánrů (mít zvláště rock a pop) a nebo podle nálad (veselý hip hop, smutný hip hop, agresivní hip hop).
Výsledek bude ten, že zaprvé oslovíte více lidí a zadruhé, že pokud někdo poslouchá vaše playlisty na základě žánru, občas si bude chtít poslechnout něco melancholičtějšího, občas něco veselejšího, ale obvykle ne obojí naráz.
8. Dávkujte to...
Na Playlisty.cz se snažíme podporovat hlavně méně známé umělce, ale to neznamená, že o těch známějších si myslíme něco špatného - ba naopak, na svých playlistech je vítáme! Neznámou hudbu je totiž zapotřebí dávkovat. Skoro nikdo nevydrží objevovat novou hudbu několik hodin v kuse a všichni si občas potřebujeme odpočinout u nějaké povědomé melodie nebo riffu.
Vůbec se tedy nebojte svoje playlisty sestavit ze známé i neznámé hudby. Klidně pade na pade.
9. Svůj hudební vkus sdílejte
Rád bych vám řekl, že dobře sestavený playlist si svou cestu k posluchačům najde skze algoritmy sám... Ačkoliv na YouTube je to běžnější, na Spotify už tolik ne.. Je tedy zapotřebí, aby jste o svém výtvoru dali lidem vědět. Jak na to?
Nabídněte svůj playlist k poslechu svým známým a kamarádům. Sdílejte link na svých sociálních sítích, doporučte jim ho přes chat nebo se třeba zmiňte u kafíčka nebo pivíska.
Zapojte se do online diskuzí a skupin. Na internetech existuje mnoho diskuzních webů, facebookových skupin a dalších vláken, které se zaměřují na hudbu. Stačí chvíle googlení a naleznete jich doslova stovky. I my sami máme Discord, kde o hudbě a playlistech diskutujeme a kde můžete své vlastní vývory sdílet! Přidejte se ZDE
Založte si pro své playlisty speciální profily na sockách (nebo využijte své stávající influencerské profily) a propagujte svůj hudební vkus tam. Můžete se věnovat čistě hudebním tématům nebo klidně zahrádkaření, zkrátka čemukoliv, je to jedno. V každém příspěvku můžete zmínit svůj nový hudební objev nebo konkrétní playlist - budete překvapení, jak moc se lidé o váš hudební vkus budou zajímat!
Další možnosti zmíníme v chystaném článku - Patří mezi ně používání rozcestníků a speciální aplikace ideální pro promování Spotify (ať už playlistů nebo songů) nebo třeba i placená reklama na META (v ideálním nastavení stačí 20Kč denně a vaše playlisty porostou jako z vody) - To všechno vás naučíme příště!
Doufám, že vás tenhle krátký návod trochu nasměroval a že už brzy se k Playlisty.cz připojíte nejen jako posluchači a hudebníci, ale i jako kurátoři a influenceři!
Díky! A jestli máš jakýkoliv dotaz - Napiš nám!